Go mental in a rental

26 maart 2016 - Durban, Zuid-Afrika

Na een kort intermezzo (Aad was z'n paspoort verloren en derhalve moest we weer eventjes langs Kaapstad) kwamen we ruim 2,5 week geleden aan in Wilderniss. Dit was ongeveer het moment dat we de eerste uitdagingen ondervonden van het reizen met 3 personen waarvan 2 een stelletje, 2 vriendinnnen en 2 studiemaatjes, en dat door elkaar heen. Aad en Virve moesten uitzoeken hoe ze momentjes samen konden hebben nu ze zich ineens elke minuut met andere mensen op een kamer bevinden. Virve en ik zijn al 4 jaar vriendinnen, vrouwen en hebben ook onze momentjes nodig. Dan is er nog het feit dat Virve en ik al minstens een jaar uitkijken naar deze reis en Aad relatief laat heeft besloten om zich erbij te voegen. Al deze factoren zorgde ervoor dat we wat dingen moesten uitzoeken en uitpraten. Gelukkig leert aad nu zijn vrouwelijke kant kennen en zijn gevoel te uiten, Virve en ik daarentegen leren ons niet schuldig te voelen over het beschadigen van een huurauto, onder het mom 'go mental with a rental'. We leren veel van elkaar en weten steeds beter wat wie wanneer nodig heeft.

Wilderniss is een prachtig gebied met tal van sportieve activiteiten en wel erg interessante backpackers hostels. WILD SPIRIT, een natuurlijk biologische ecologische milieuvriendelijke spirituele backpackers met een prachtie aura. Tijden onze rondleiding kregen we (geen grapje) ook de plek te zien waar je kon doen wat je wilde, zoals bladeren op kleur sorteren. Dus. 's Ochtends kon je op basis van een 'vrijwillige' donatie van 50 rand (3 euro) yogalessen volgen. Virve en ik konden er best van genieten en hebben 2 uur lang als katten op een matje liggen rekken en strekken. Aad daarentegen kon het niet laten om toch de discussie aan te gaan met de staff over het dubieuze woord 'vrijwillig'. Dit is de plek waar we (de nog steeds met ons reizende) Jozef hebben ontmoet: een 19 jarige Duitse jongen die net een maandje vrijwilligerswerk had gedaan in een Township in Kaapstad. Dit was een zeer welkome nieuwe factor voor de groepsdynamiek.

We vervolgde onze reis met 4 man en 4 backpacks in ons kleine huurautootje. Opvallend is trouwens hoe de Backpackers hostels een oases van veiligheid zijn in een 'gewelddadig/gevaarlijk' land. Vaak zijn ze wat afgelegen van de grote weg en in slechts de helft van de gevallen is er uberhaupt een slot op je kamer.

Nieuwe hobby: Surfen! Na een paar keertjes proberen in Kaapstad en Mosselbaai zijn we allemaal enthousiast geworden voor deze sport. In J-bay, de surfhemel onder ervaren surfers hebben we een goed avondje uit gehad en toen perongeluk de volgende dag, een tikkeltje brak, 2 surfboards gekocht. Oeps. Tweedehands en met nog wat werk aan de winkel, maar slechts 35 euro per stuk. Eenmaal volledig nuchter was er toch enkele twijfel over deze impulsieve actie aangezien we nu met 4 mensen, 4 backpacks en 2 surfboards IN de auto zaten gepropt (we waren niet helder genoeg om te bedenken dat je het natuurlijk ook moet kunnen transporteren). Toch is het de beste aankoop tot nu toe. Reizen is eigenlijk een aaneenschakeling van dagactiviteiten en dat maakt dat dit lange termijn project ons zeer beviel! Of eigenlijk bevalt, want we kunnen nog niet surfen. Met epoxie-lijm hebben de mannen een pogin gedaan tot het dichten van de gaten en de vrouwen hielden zich bezig met het art-design. Laagje voor laagje hebben we in een week tijd op 5 verschillende plekken aan het bord gewerkt en het resultaat was beter dan we hadden durven hopen! Een flamingo, afrikaanse dansende vrouwen, een palmboom, een ananas, wat patroontjes, een geheel nieuw bord (zie foto's). Morgen is de grote terwaterlating :)

We zitten nu in Durban, het zusje van Kaapstad en gisteren was onze laatste avond met Jozef. We zijn in een Afrikaanse club beland en daar heeft (de normaal zo normale) Aad volledig mijn avond gemaakt. Jozef was even naar het toilet en Aad stond daarom met twee bier in z'n hand. Vraagt een jonge gozer uit Namibie aan Aad: “Which one is yours?”, kijkend naar mij een Virve. Ik kijk aad smekend aan met de hoop dat hij mij niet tot danstarget maakt en gelukkig wordt de hint begrepen en Aad antwoordt met een brede grijns: “Both”. De jongen kan zijn verbazing niet verbergen en begint Aad op zijn schouder te slaan met veel 'Wow' en 'Respect' en 'Nice'. Aad voegt er vervolgens met veel charisma aan toe: “Just like I drink my beer. Two at a time”.

We blijven de komende daagjes nog in en rondom Durban, om vervolgens richting de Drakensberg te vertrekken. We hebben inmiddels een playlist met 5 gb aan Afrikaanse muziek, er wordt heel wat afgetoept en ge-cambioot en ik heb gisternacht mijn eerste gesprek in Xhosa gevoerd!

1. Ingeborg:
    27 maart 2016
    Lieve Josine, jee wat maak je veel mee. En wat goed om iets van je te horen. En prachtige foto's. Zo te lezen een hoop geleerd hahaha, van surfen tot groepsdynamica. Mooi verhaal ook van Aad in de club, met jullie als bezittingen. Je kan je voorstellen hoe ik op vakanties met Richard als gay vrouw en man samen de meest bizarre gesprekken in Turkije hebben gehad in de disco's. (zeker 20 jaar geleden, we waren een wereldwonder..) Enne... kan jij Xhosa? Wil je mij dat leren als je terug bent. Nou, allemaal heel veel plezier verder, zorg heel goed voor elkaar en hele dikke liefdevolle hugs van mij. Mis je. xxx
  2. Hellen:
    28 maart 2016
    Mooi beschreven. Lief en leed. Fijn om zo een stukje met je mee te reizen. Hellen
  3. Brammeke:
    9 april 2016
    Oooomg ik wil ooooook daar zijn!!! Klinkt super fijn allemaal maatjes!
  4. Nino:
    9 april 2016
    he Josine, wat maak je ontzettend veel mee in een prachtig land! Ik hoop dat je nog heel veel mooie avonturen meemaakt :)
    groet, Nino
  5. Gusta:
    22 april 2016
    lieve Josine, wat maak jij een bijzondere dingen mee en wat kan je dat ook prachtig beschrijven! Ik blijf het graag volgen. liefs van je (voormalige) overbuurvrouw :)