Baie lekker reizen

18 februari 2016 - Bloemfontein, Zuid-Afrika

De laatste paar daagjes met m’n ouders zijn aangebroken; dat betekent nog snel even gebruik maken van de computer van mama. Over 4 daagjes haal ik Virve en Adriaan op van het vliegveld in Kaapstad, wat voor ons betekent dat we een groot stuk land moeten doorkruisen (1500 km). We rijden in 5 dagen van Graskop naar Kaapstad met tussenstops in Johannesburg, Potchefstroom, Kimberley en nog waarschijnlijk 2 plekken in de Groot Karoo.

In de afgelopen twee weken hebben we ontzettend veel leuke, blanke zuid-afrikaanse mensen ontmoet. Het begon met de familie van mijn moeders kant: Matilde (een achter- achter- etc nicht, ingewikkeld) en haar vrouw Amanda. We hebben veel gepraat, gelachen, een bezoekje aan de “kribbe van de mens” gebracht (een regio waar de eerste mensachtige zijn gevonden waar wij van afstammen). Ze nam ons mee naar een jazz-concert in de Universiteit van Pretoria (prachtig!) en ze heeft ons de ultieme Afrika-meets-Nederland ervaring gegeven bij een restaurant genaamd “Harries pannenkoek”: Pannenkoeken met Boboti. Wat voelen we ons thuis hier ;).

Er was nog meer familie te bezoeken: Johan en Janet. We hebben al wel gemerkt dat connecties met lokale bevolking het beste is wat je kunt hebben om een land te leren kennen en dan is familie natuurlijk de kers op de taart. Ze hebben een zoon met een boerderij in Mozambique waar ik later op mijn reis langskom en welkom ben! Op zo’n aanbod ga ik zeker wel in!

Ze geven ons weer een hele nieuwe, interessante inkijk in het leven hier en komen tot het besef dat hoe meer we te weten komen, hoe duidelijker het wordt hoeveel we nog niet weten..

Uit alle gesprekken met blanke zuid-afrikaanse mensen blijkt hoe lastig het is voor hen om hun belasting geld te zien verdwijnen naar een regering die meer is gebaseerd op een bloedband en hun vriendjes dan op politieke of bestuurlijke kwaliteiten. Veel zwarten wonen in sloppenwijken, een deel zelfs ‘vrijwillig’ omdat het goedkoper is:  geen belasting, geen huur, geen elektriciteit, geen water. Daarbij werken veel mensen zwart en educatie en medische zorg zijn voor hen gratis vanwege het lage inkomen (al helemaal op papier).  Dit leidt ertoe dat een zeer kleine groep mensen het geld binnen brengt om dit te financieren. Tot overmaat van ramp wordt er te weinig gebruik gemaakt van onderwijs, en van medische zorg. Het aantal ongeletterde zwarte mensen is groot en de diploma’s die er gehaald worden zeggen in werkelijkheid niet zo veel meer over de daadwerkelijke kwaliteiten van zo iemand.

Als we later in een hostel met een blanke zuid-afrikaanse jongen praten (27 jaar) zien we het weer terug: ook al heeft hij diploma’s en papiertjes, voor het vullen van de positie geldt: eerst de zwarten, dan de kleurlingen, dan blanke vrouwen en dan tot slot misschien een blanke jongen. Dan kom je te werken onder een zwarte baas aan wie je vervolgens moet uitleggen hoe het werkt, aangezien hij niet de juiste opleiding heeft gehad. Dit is de reden waarom veel jongeren wegtrekken uit ZA.

Genoeg politiek: Komende weken gaan we lekker de West-Kaap ontdekken, er is daar veel te doen. Twee ozzi’s hebben me wat tips&tricks gegeven voor de komende maanden als backpacker, want het gaat er toch wel anders uit zien als deze tijd met mn ouders. Een tip was heel duidelijk: huur een auto. Dan kun je je vrij bewegen door het hele land, op plekken komen waar het ov niet komen kan en het is bovendien veel veiliger van openbaar vervoer. Met z’n drieën vallen de kosten ook nog eens heel erg mee, je betaald hier zo’n 13 euro per dag voor een simpel autootje.

Ik heb nog helemaal niets over het Krugerpark verteld, maar dat kunnen jullie prima nalezen op de blog van mn ouders, die ook fanatiek aan het schrijven zijn geslagen http://sabbatical2016joop-hellen.reislogger.nl

Ik had de hele week het gevoel in de Lion King te rijden met Timons en Pumba’s om je heen en hier en daar een Bagera uit Jungle Book.

Verder kan ik inmiddels links rijden, een beetje ukulele spelen, tellen in ’t Zulu en braaien, baie lekker!

Liefs, Josine

1. Bea:
    18 februari 2016
    Hoi Josine, heel veel plezier op je vervolg tour!!
  2. Kees:
    19 februari 2016
    Hoi Josine, leg mij eens uit hoe je zwarte mensen anders wil laten werken dan zwart?
  3. Erna:
    19 februari 2016
    Leuk om te lezen Josine. Veel succes met een auto huren en backpacken.
  4. Ingeborg:
    28 februari 2016
    Heel bijzonder filmpje. Helemaal afkijken. Dikke knuffels van ZIM!